Forum Forum Ford Mondeo MK2 - Wszystko o FORD MONDEO MK2 ZAPRASZAMY :) Strona Główna
POMOC Rejestracja SzukajFAQ Zaloguj
Moje Projekty

 
Odpowiedz do tematu    Forum Forum Ford Mondeo MK2 - Wszystko o FORD MONDEO MK2 ZAPRASZAMY :) Strona Główna » Projekty Zobacz poprzedni temat
Zobacz następny temat
Moje Projekty
Autor Wiadomość
zizitop901zizitop
Wymiatacz


Dołączył: 22 Maj 2014
Posty: 187
Skąd: Mrągowo

Post Moje Projekty Odpowiedz z cytatem
Witam. Tu będę opisywał moje projekty praktyczne jak i zwyczajnie zbędne w eksploatacji samochodu jednak ja wykonałem takowe i jestem z nich zadowolony. Moje auto to mondeo 1,8TD mk2 z 97r. Pewne bolączki czasem go dopadają i wymaga to interwencji.
Oto kilka z zamontowanych projektów które działają.
1-Wskaźnik aktualnie wrzuconego biegu.
2-Zmodyfikowany czek panel - u mnie nie było pod niego instalacj i nie montowałem ori instalacji bo mam instalację elektryczną przejściową z mk1 w mk2 i nie pasuje ona do żadnego ze schematów jakie znalazłem- czek na ledach pokazuje otwarte drzwi, i sygnalizuje spalone przednie mijania, pracę świec żarowych, pracę serwa pod aku. Będzie jeszcze praca went chłodnicy, wskaźnik płynu spryskiwaczy i płynu chłodniczego, spalone tył pozycje i coś jeszcze jak wymyślę.
3- moduł spalonych przednich mijania.
4- ledowe podświetlenie tablicy rej na stabilizatorze - wykonanie własne
5- zmodyfikowane serwo pod aku.
6- oświetlenie led bagażnika w klapie bagażnika na stabilizatorze
7- oświetlenie led nóg kierowca pasażer na stabilizatorze
8 - oświetlenie przednie kabiny led na stabilizatorze
9 - ledowy wskaźnik stanu aku i stanu napięcia ładowania
10 - prostownik automatyczny
11 - adapter zmieniarki alpine chms620 pod radio ford rds eon 5000 - droga sprawa miałem dostęp do programatorów i wsadów do epromów pomagał mi kolega programista automatyk kilka lat temu.
12 - oświetlenie led schowka pasażera
To jest wykonane zamontowane i działa prócz prostownika jest w garażu.
W planie jest podświetlenie klamek wewn led i zewn po otwarciu zamknięciu centralnego. podświetlenie led nóg tył i ośw tylne boczne w rączkach nad drzwiami. podgrzewane przednie fotele z modułem reg temp dla prawy lewy fotel-moduł gotowy. wskaźnik ciśnienia doładowania turbiny. podświetlenie led schowka w podłokietniku i na pewno coś jeszcze się znajdzie.

Niedługo w kolejności jak opis zamieszczę schematy i zdjęcia.

Są jeszcze inne małe projekty nie związane z tematyka samochodową jak np. chłodzenie CPU wodne wykonane według własnego-mojego-projektu na jednym z forów uznane za nie wykonalne czy np. elektronika audio jak prea-mp do wkładek gramofonowych MM i MC czy zasilacz warsztatowy stabilizowany z regulacja napięcia i prądu od 2-15V-5A oraz 2-26V-12A do sprawdzenia np. radia samochodowego poza samochodem czy wzmacniacza samochodowego czy np. licznika w trakcie naprawy czy modyfikacji.

nowy projekt to oczywiście bajer do np. samochodu. dotykowy włącznik oświetlenia kabiny na przerzutniku UCY7472 oraz 2gi to bardzo prosty automatyczny prostownik akumulatorów kwasowo ołowiowych na układzie LM7812 i tyrystorze.



Witam. Zgodnie z zapowiedzią na wstępie rozwijam dalej temat o opisy zdjęcia schematy i td. Jeśli ktoś ma pytania co i jak pisać na pw by tu nie robić bałaganu.
Pierwszy z listy jest wskaźnik aktualnie wrzuconego biegu. Ogólnie ujmując działanie jest banalnie proste. Zamocowana przy podstawie lewarka zmiany biegów płytka pcb bez miedzi odpowiednio docięta ma na sobie rozmieszczone kontaktrony zwierne szt 5. działają one pod wpływem pola magnetycznego magnesów neodymowych które po zbliżeniu powodują zwarcie styku kontaktronu i zasilenie tak ze sobą zgranych diod prostowniczych 1N4007 że wyświetlacz czerwony led ze wspólna katodą wyświetla oczekiwane segmenty do biegu. całość układu zasilana jest za pośrednictwem stabilizatora napięcia L7809CV gdzie z napięcia do 20V obniża do 9V i 1A i stabilizatorze LF33CV gdzie z 9V mamy Uz dla ukłału 3,3V i około 0,8A. Wyświetlacz led czerwony ma napięcie pracy 1,8-2V i około 10mA max. Więc do 3,3V Uz układu oraz minus spadek napięcia na diodzie prostowniczej o około 0,6V mamy Uz dla 1segmentu wskaźnika led 2,7V i jest to napięcie niezmienne czy silnik pracuje czy nie. do 2,7V trzeba dobrać rezystor by Iz wskaźnika dla 1 segmentu wyniosło około 4mA czyli 0,004A. Jeśli ktoś nie zna wzoru na R dla led to jest to : Uz czyli 2,7V - Ud czyli 2V / Id czyli 4mA da nam rezystor 175oma o mocy max 0,25W spokojnie można dać rezystor 200om lub 160om nie uszkodzimy wskaźnika.. W internecie są kalkulatory dla led obliczają wartość rezystora po wpisaniu parametrów jak we wzorze wyżej.
A jak działa układ z diod prostowniczych ? Bo to jest sterownik wskaźnika. Dioda prostownicza przewodzi w jednym kierunku prąd zaporowy dla diody 1N4007 jest wystarczający do pracy w układzie sterownika dla led. Działa to tak: dla cyfry jeden zapalają się 2 segmenty więc przewodzą 2diody gdy reszta diod i segmentów nie jest zasilana ale przez diody segmenty wspólne dla 1 i dla 3 prąd nie płynie i jest w zaporze więc wyświetla się tylko 1 nie 3 i odwrotnie.

https://imagizer.imageshack.us/v2/720x540q90/138/gi3d.jpg
https://imagizer.imageshack.us/v2/720x540q90/90/y8hm.jpg
https://imagizer.imageshack.us/v2/720x540q90/94/gsuo.jpg
https://imagizer.imageshack.us/v2/720x540q90/690/oh43.jpg
https://imagizer.imageshack.us/v2/720x434q90/22/8fmi.png
https://imagizer.imageshack.us/v2/720x540q90/13/dhcj.jpg
https://imagizer.imageshack.us/v2/720x434q90/690/4fwc.png

Nie umieszczę tu opisu schematu czy wzoru płytki pcb pod diody do sterownika dla wyświetlacza. jest to pomysł mojego autorstwa w 100% jeśli ktoś chce taką
płytkę zmontowaną czy schemat z dokładnym opisem pisać na pw.



Kolejny jest czek panel. zmodyfikowany bo dopasowałem go moich potrzeb więc szukanie po numerach seryjnych nie było istotne i ważny był tylko sam panel bez elektroniki. Wszystkie żaróweczki zostały zastąpione walcowymi diodami led białymi 5mm nie stosowałem tu stabilizatora ale będzie L7809CV na razie sa tylko rezystory dobrane jak w opisie wskaźnika biegów tylko z uwzględnieniem 12-14,4V więc rezystor dobrany do 14,4V dioda przy 12V świeci nieco słabiej niemal nie dostrzegalnie. Elektronika sterująca została zdemontowana do kontrolek otw drzwi wykorzystałem krańcówki w słupkach stosując po 2diody prostownicze 3Amperowe na jedna krańcówkę to dlatego że wszystkie 4krańcówki schodzą się w jeden punkt do sterownika centralnego a z niego do modułu podświetlenia kabiny i bez separacji diodami przy otwarciu którychkolwiek drzwi świeca się wszystkie kontrolki drzwi a o to nie chodzi. kontrolkę zużycia klocków hamulcowych podpiąłem pod ręczny bo nie mam klocków z czujnikami ale nie jest problemem ich zamontowanie i zgranie z kontrolką. podświetlenie zielonego zarysu pojazdu realizowane jest wraz z pozycją, kontrolka poziomu płynu spryskiwaczy będzie realizowania wkrótce z wykorzystaniem kontaktronu i magnesu neodymowego w pływaku, kontrolka kluczyk nie aktywna ale coś się dla niej wymyśli, kontrolka temp płynu chłodniczego ewentualnie pracy wentylatora chodnicy na razie nie aktywna. kontrolka czerwona gwiazdka wykorzystałem ją do sygnalizacji pracy świec żarowych, kontrolka pomarańczowa gwiazdka sygnalizuje prace serwa pod aku serwo jest zmodyfikowane do moich potrzeb działa zimą gdy temp spadnie do 5st i mniej oraz gdy działa klima czy wentylator chłodnicy oraz gdy grzeją świece żarowe.
kontrolki spalonych mijania czy drogowych na razie jedynie przód sterowane sa z modułu spalonych żarówek mojego autorstwa.

zdjęcia

https://imagizer.imageshack.us/v2/720x960q90/840/zovv.jpg
https://imagizer.imageshack.us/v2/720x960q50/820/89hq.jpg
https://imagizer.imageshack.us/v2/720x960q50/849/qh30.jpg
https://imagizer.imageshack.us/v2/720x960q50/850/vdkj.jpg
https://imagizer.imageshack.us/v2/720x960q90/829/ycv1.jpg

Ktoś zainteresowany dokładnym schematem opisem co i jak rozpiska kabli gdzie jak co wpiąć pisać na pw.


Następny jest moduł spalonych żarówek. Działanie proste. Zrealizowane na przekaźnikach uniwersalnych jedynie co trzeba zrobić to przezwoić stycznik z cienkiego drutu na gruby 1mm2 w lakierze-drut nawojowy. Około 1metra drutu 1mm2 należy nawinąć w miejsce cienkiego oryginalnego drutu. czemu? dlatego że cienki drut i dużo zwojów to spora rezystancja opór i mały prąd w obwodzie i dana w szereg z żarówką 55W H1 czy H7 spowodowała by nie zapalenie się żarówki. Gruby drut mały opór ale ze względu na sporą moc P=55W przy U=12 czy 14V ze wzoru na I natężenie prądu A, da nam prąd w obwodzie do 5A a ten prąd nawet przy niewielkiej ilości zwojów da wystarczająco silny strumień pola magnetycznego w rdzeniu przekaźnika by przyciągnąć zworę i rozłączyć obwód kontrolki. Gdy żarówka się spali przez uzwojenie przekaźnika nie płynie prąd więc styki NC czyli bez napięciowo normalnie są zwarte i zasilają obwód kontrolki dla spalonej żarówki. Dlatego gdy odpalimy silnik kontrolki świecą , gasną gdy włączymy światła mijania oraz zapalają się gdy spali się jedna z żarówek.
Dla mniejszej mocy żarówek np. pozycja tył czy przód należy użyć kontaktronów NC oraz nawinąć cieńszym drutem więcej zwoi na rdzeń tego samego stycznika tylko zdemontować styk zwierny stycznika i w to miejsce dać kontaktron bądź hallotron albo na rdzeń z ferromagnetyka nawinąć odp ilość zwojów i do czoła rdzenia dać kontaktron bądź hallotron ze względu na znacznie mniejszą siłę pola magnetycznego ze względu na znacznie mniejszy prąd w obwodzie pozycja przodu ma 5W czyli około 350mA = 0,35A czyli 14x mniejszy prąd niż przy mijania stąd siła pola magnetycznego w rdzeniu mniejsza więc musi być znacznie czulszy układ styków kontrolki. Jedna mała uwaga: kontaktron spokojnie da radę przewodzić prąd do kontrolki żarówkowej 1,2W 12V styki kontaktronu to zniosą natomiast hallotron nie koniecznie max prąd przewodzenia hallotronu jest mały i jedynie wysokowydajne nisko prądowe diody led da on rade zasilać bezpośrednio kolejna sprawa prąd zasilania wymaga rezystora ogólnie by wykorzystać hallotron trzeba zbudować mu środowisko do poprawnej pracy-elektronika peryferyjna no i kolejna sprawa cena hallotrony są dosyć drogie dlatego polecam kontaktron typu NC.

zdjęcia
https://imagizer.imageshack.us/v2/626x470q90/850/1n3d.jpg
https://imagizer.imageshack.us/v2/626x391q90/849/5lqm.png


Kolejne jest podświetlenie tablicy rejestracyjnej zrealizowane na 6ciu diodach led walcowych białych 5mm z wykorzystaniem stabilizatora napięcia L7809CV zamiast rezystora. Dioda biała led ma napięcie pracy max 3,3V i prąd do 20mA ja przyjąłem napięcia dla diody 3V. są 2 obwody równoległe po 3diody w szereg. czyli 3V+3V+3V daje 9V czyli tyle ile jest za stabilizatorem więc jako że mam napięcie pracy o 0,3V na diodzie x 3diody daje nam 0,9V mniejsze napięcie od max w obwodzie bo 3x 3,3V to 9,9V . więc rezystor jest tu zbędny bo wzór na R w obwodzie diody to Uz -napięcie zasilania diody za stabilizatorem u mnie 9V- Ud-napięcie pracy diody u mnie 3x3V daje 9V / przez około 10mA czyli 0,01A czyli 9V-9V daje 0V a 0V/0.01 daje nam zero 0 resystancji więc brak rezystora. Na upartego i nadgorliwego można dać R1om tylko po co? Sprawdźmy czy ma sens ten 1om rezystor naprawdę mamy 3diody 3,3V czyli jedna led 9,9V a zasilamy je napięciem 9V więc prąd w obwodzie jest mniejszy o 0,9V spadek napięcia na zasilaniu więc rezystor zbędny aczkolwiek każdy led kalkulator powie że 1/8W i 1om rezystor. Wykluczę go matematycznie przyjmijmy jak w katalogu Idmax to 20mA czyli 0,02A oraz Udmax3,3V podzielmy 0,02A/3,3V otrzymamy 0,006A na 1V napięcia zasilania jako że mamy przyjmijmy o 1V mniejsze Uz to 0.02A-0,006 robi się nam prąd w obwodzie 0,014A czyli 14mA nie ma opcji na uszkodzenie diody a co da nam rezystor 1om gdy zastosujemy go w obwodzie jak sugeruje kalkulator dla led? I=U/R =9V/1om=9A czyli nic to nie da bo U= IxR 9x1=9V. co innego gdy mamy 12V i 3diody w szeregu czyli o 3V za dużo więc tu rezystor 300om ma sens bo 12-9=3/0,01 =300om rezystor ustala prąd w obwodzie szeregowym 3led na 10mA bo3Vdiody przez R3000m da nam 0.01A na diodzie czyli przyjęte na początku.. rezystancja 1om nie powoduje ograniczenia prądu w obwodzie.

Ja mam 2 obwody równoległe po 3diody w szeregu i po około 14mA na 3diodach czyli na jedną diodę przypada około 4,6mA więc jak tu ją uszkodzić bez rezystora?. Jako że są to obwody równoległe to prąd na jednej gałęzi 3led 14mAx2 bo są to równoległe obwody wiec stabilizator o Iwymax 1A obciążony jest prądem 2x14mA czyli 28mA no dajmy 30mA prąd znikomy więc stabilizator da radę i upraszcza znacząco układ zasilania led -lutowanie rezystorów i tp.

w miejsce lampek oryginalnych jest docięta i nawiercona plexa 5mm na 3diody. plexa wklejona na np. poxipol albo inny kleister byle nie klej na gorąco ja kleiłem na jakiś klej ala butapren i ta plexa jest na stałe tak wklejona że jest szczelność między ramką a plexą. z zewnątrz jest 2ga plexa tak docięta że idealnie pasuje w okienko i jest przykręcona na dwie śrubki m4 z kwasiaka ja dokręciłem za mocno i się lekka pajęczynka zrobiła na plexie więc delikatnie pod zewnętrzna plexa jest naklejona taśma alu jako odblask. Oświetlenie to jest od ponad roku i działa wyśmienicie a zdaniem kilku znawców tematyki led i zaawansowanej elektroniki miał nie wytrzymać miesiąca jak widać wiedza poszła w las i została tylko aparycja mam tu na myśli inne forum samochodowe gdzie wszyscy moderatorzy to elektronicy z doktoratem i nie omylni. Ja nie jestem nie omylny więc jeśli coś źle podałem przedstawiłem pisać na pw będę poprawiał i dzięki za konstruktywne uwagi.

zdjęcia

https://imagizer.imageshack.us/v2/2592x1944q50/821/gcge.jpg
https://imagizer.imageshack.us/v2/720x540q50/819/om3w.jpg
https://imagizer.imageshack.us/v2/720x540q90/689/m7w7.jpg
https://imagizer.imageshack.us/v2/720x540q90/843/bzq5.jpg


Kolejne jest serwo pod aku. u mnie ono padło zwyczajnie skończyło żywot kupno ze szrotu da taki sam efekt padnie po np. roku albo szybciej kupno nowego mija się z celem bo to koszt w granicy 400zł był taki gdy padło to serwo jakieś 4lata temu. Objawy dusił się silnik na klimie, trudny rozruch zimą, gdy załączył się wentyl chłodnicy spadały obr silnika znacząco, więc co tu robić? przypomniał mi się pomysł z auta co się nazywa IFA bodajże L90 produkowana w DDR wschodnie Niemcy DDR lub GDR lub NRD natomiast zachodnie Niemcy to BRD, FRG lub RFN ale nie o tym. W IFIE rozwiązanie zimnego startu było realizowane przez elektromagnetyczny siłownik przestawiający kąt wtrysku przyspieszając go o określony trwały kąt dźwignią na pompie wtryskowej i zrobiłem tak samo. Dodatkowy termostat zwierający styki przy +5st i mniej powoduje zadziałanie siłownika i podciągnięcie linki i przesuniecie dźwigni małej na pompie o określony trwały kąt kąt jest taki że gdy klima działa silnik ma stałe obroty np. 900obr/min gdy nie działa klima obroty są te same gdy grzeją świece obroty są lekko wyższe około 1050obr/min. Dociągnięcie obr dobrałem do pracy przy klimie by silnik się nie dławił. To przesunięcie starcza do rozruchu w mrozy do rozruchu latem i gdy pracuje wentylator chłodnicy. Więc świece grzeją czy to lato czy to zima zimą dłużej latem krócej i podciąga obroty, gdy temp zimą jest np. -15st dodatkowy termostat trzyma tak długo aż silnik osiągnie +5st a świece nie grzeją od np. 5minut ale termostat trzyma wyższe obroty aż do +5st bloku silnika i przy okazji znika problem nie dogrzanego silnika zimą. Jest to istotne jeszcze z innej przyczyny zima rozruch jest trudniejszy o 60% względem lata czemu to chyba wszyscy wiedzą i brak podciągnięcia obrotów gdy grzeją świece zimą powoduje zbyt niskie napięcie ładowania przez dłuższy czas a często wsiadamy odpalamy i w drogę i dochodzi dmuchawa światła radio i np. grzane fotele i naprawdę napięcie przy obrotach biegu jałowego pod obciążeniem alternatora na dodatek zimą jeszcze powoduje spadek obr nawet do 800obr albo i mniej a nawet do zaduszenia silnika przez alternator. U mnie zimą światła plus grzejące świece plus dmuchawa plus radio i napięcie jest w granicy 14,2-14,4V na biegu jałowym przy obrotach w granicy 1050obr/min gdy silnik się rozgrzeje świece przestana grzać a akumulator po rozruchu dostanie jeść a silnik się rozgrzeje do +5st obroty 900 biegu jałowego są wystarczające.

niestety zdjęć brak zamieszczę w krótce schemat
to zdjęcie ze stycznia tego roku i wskazania napięcia ładowania po rozruchu silnika
https://imagizer.imageshack.us/v2/720x540q90/673/b83836.jpg


Oświetlenie led bagażnika. No muszę przyznać że efekt jest świetny. Oświetlenie przydało się kilkakrotnie i świeciło nawet ponad godzinę non stop na wył silniku zimą. zasada prosta 1 stabilizator napięcia LM7809CV 9V i 1A . Led jest 30szt wmontowanych w klapę bagażnika nawiercone otwory w plastiku wiertło 5mm ledy walcowe białe 5mm napięcie pracy 3V. 10 równoległych obwodów szeregowo połączonych ze sobą 3led. liczyliśmy wcześniej prąd w obwodzie przy napięciu Uz9V dla 3xled 3V więc tu przy 10 obwodach równoległych prąd jest w granicy 150mA ,znikomy i stabilizator daje rade wyśmienicie jedynie podciągnięcie zasilania do klapy bagażnika wymagało nieco ingerenci w instalacje przy tylnej lampce i podciągnięciu z niej zasilania dla led równoległego dla lampki z tyłu. Lampka tylna i przednia też w led na stabilizatorze.

zdjęcia.
https://imagizer.imageshack.us/v2/720x540q90/547/61p0.jpg
https://imagizer.imageshack.us/v2/720x540q90/9/8e7o.jpg
https://imagizer.imageshack.us/v2/720x540q90/850/srbk.jpg

Lampka przednia wywalona żarówka wstawiona plexa 5mm nawiercone otwory stabilizator ledy i działa. Jak widać jest 9led po 3 w szereg i 3obwody równoległe jakieś 45mA a oryginalna żarówka nie dorównuje nawet w 1/10 jasnością świecenia do led.
https://imagizer.imageshack.us/v2/720x540q90/842/4spm.jpg
https://imagizer.imageshack.us/v2/720x540q90/11/umz5.jpg
https://imagizer.imageshack.us/v2/720x540q90/855/0xkm.jpg
https://imagizer.imageshack.us/v2/720x540q90/689/6qp1.jpg
https://imagizer.imageshack.us/v2/720x540q90/843/04tv.jpg

Oświetlenie led dla nóg kierowca pasażer w części przedniej. Na 3ledach na stronę i na LM7809CV tylko jest wmontowany inny sterownik czasowy dla podświetlenia nóg z regulacja od zera do 10minut wyzwalany otwarciem drzwi, i otwarciem z centralnego, 12s z górnej lampki można również wykorzystać do tego celu ja tego nie zrobiłem. Pasek plexy grubości 5mm szeroka długa jak kto woli 3ledy walcowe białe 5mm i w szereg dla 9V dla kierowcy pasażera jest jeden obwód na jednym stabilizatorze.

zdjęcia
https://imagizer.imageshack.us/v2/720x540q90/826/0v8s.jpg
https://imagizer.imageshack.us/v2/720x540q90/832/8ili.jpg
https://imagizer.imageshack.us/v2/720x540q90/51/e70j.jpg


Oświetlenie schowka pasażera na 3xled i LM. Oryginalna żarówka to koszmar. 3 led świecą jak 5 żarówek.
https://imagizer.imageshack.us/v2/720x540q90/202/33f7.jpg
https://imagizer.imageshack.us/v2/720x540q90/822/islx.jpg

Wskaźnik led napięcia ładowania. Jest uniwersalny i można go stosować dla napięć stałych do 15V jako woltomierza a gdy zastosujemy dzielnik napięcia z Uwy max 15V 100mA można go zastosować do instalacji 24V. Układ zbudowany jest na LM3914. dokładność pomiaru do 0,5V.
Płytka wykonana metodą odręczną ze względu na prostotę układu tz ścieżki malowane markerem olejowym następnie trawione w nadsiarczanie sodowym.
Schemat z elektronika dla wszystkich 2/96 część pierwsza.
Układ w fazie testów od jakiegoś czasu i na razie wala się po tylnej kanapie.

zdjęcia
https://imagizer.imageshack.us/v2/401x534q90/536/90ec14.jpg
https://imagizer.imageshack.us/v2/401x534q90/538/4560b6.jpg
https://imagizer.imageshack.us/v2/626x470q90/631/ce0523.jpg

_________________
miód jest dla mięczaków prawdziwi twardziele żują pszczoły
Wto Cze 24, 2014 20:41 Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
Reklama







Wto Cze 24, 2014 20:41
Wyświetl posty z ostatnich:    
Odpowiedz do tematu    Forum Forum Ford Mondeo MK2 - Wszystko o FORD MONDEO MK2 ZAPRASZAMY :) Strona Główna » Projekty Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1
Skocz do: 
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

Forum Ford Mondeo MK2 - Wszystko o FORD MONDEO MK2 ZAPRASZAMY :)  

To forum działa w systemie phorum.pl
Masz pomysł na forum? Załóż forum za darmo!
Forum narusza regulamin? Powiadom nas o tym!
Powered by Active24, phpBB © phpBB Group
Design by Vjacheslav Trushkin / Easy Tutorials (Photoshop Tutorials)